Kouvolan seudun matkailutarjonta kaipaa uuutta piristävää potkua. Uuden kaupungin alueella on suuri määrä keskisuuria tai pienehköjä yritäjiä ja tapahtumia. Kuitenkin niistä vain harva on niin kiinnostava, että se yksin innostaisi vähän kauempanakin asuvan kuluttajan liikkeelle. Resurssien niukkuus on myös este riittävän näkyvälle markkinoinnille. Kohderyhmäkin voi olla vähän hakusessa.

Mitä pitäisi tehdä? Jonkun pitää ottaa kokonaisuuden koordinoiminen haltuunsa. Se joku on luonnollisesti vuoden taitteessa työnsä aloittava kaupunginvaltuusto ja sen työrukkasena toimiva elinkeinotoimi. Yhdessä yrittäjien sekä erilaisten tapahtumien järjestäjien ja tuottajien kanssa pitää miettiä seuraavien 3-5 vuoden askelmerkit: Kuka käytännössä vastaa kokonaisuudesta? Missä on tavoiteltu kohdeyleisö? Miten tapahtumien koordinointi hoidetaan? Mitä panoksia on käytetävissä markkinointiin? Mitä tehdään yksi, mitä yhdessä ja ristiin? Miten seuranta ja tutkimustoiminta järjestetään?

Vaikka Kouvolassa on paljon koottavissa olevaa potentiaalia (tapahtumia, kohteita, tiloja), voi olla, että maksimaalisen hyödyn saavuttamiseksi yhteistyön lonkerot tuotteistamisessa ja markkinoinnissa pitäisi ulottaa koko kaakkoiseen Suomeen. Näin menetellen Kouvolan ja koko seudun tunnettuvuus kokous- tai minilomakohteena voisi esimerkiksi pääkaupunkiseudun ihmisten tietoisuudessa kasvaa merkittävästi.

Metsäteollisuus, muu teollinen toiminta, puolustusvoimat, piiri-ja aluehallinto, kauppa, logistiikka, alkutuotanto ja muu pienyrittäminen ovat Kouvolan tukijalkoja. Niiden kaikkien hyvinvoinnista ja tulevaisuudesta pitää huolehtia. Voisiko laajasti ymmärretyn matkailubisneksen johdonmukainen ja ammattimainen kehittely olla seuraava askel?

Muutoin olen sitä mieltä, että on vihdoinkin tullut se aika, jolloin Kouvolan kannattaisi perustaa Helsingin ydinkeskustaan markkinointi- ja infotoimisto. Yksin tai yhdessä jonkun/joidenkin naapureiden kanssa!

Ar.